vrijdag 28 september 2012

TPACK the game

Wat is TPACK eigenlijk?

''TPACK, een nieuwe manier om tegen ICT in het onderwijs aan te kijken. Het model gaat uit van de specifieke deskundigheid van de leraar: zijn of haar vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling met behulp van ICT.
Het TPACK model kan leraren helpen bij het maken van keuzes over hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen. Tegelijkertijd helpt het TPACK model leraren om kritisch na te denken over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ICT zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek.''
Informatie naar de website: http://www.tpack.nl/

Wij hebben op maandag 24 september een workshop gekregen op de Pabo over TPACK the game. Wij zijn hierbij gestart met het onderstaande filmpje:

Vervolgens hebben we drie opdrachten gekregen. Er zijn telkens 3 categorieën bij deze opdrachten: de content, ICT werkvorm en didactische werkvorm.

Opdracht 1
Content: Deze moesten we zelf kiezen uit de kaarten dit was ''Soep maken''.
ICT werkvorm:  Deze moesten we blind trekken dit was ''Sociale netwerken''
Didactische werkvorm: Deze moesten we ook blind trekken dit was ''Zelfstandig werken''
Hierbij moest je een les bedenken, met ons groepje hebben we het volgende bedacht:
Stap 1: Ingrediënten en soepnaam geven
Stap 2: Zoeken naar recepten via Sociale netwerken 3 voorbeelden (Via sociaal netwerk voor koks of recepten)
Stap 3: Samen tot een overeenkomst komen
Stap 4: Zelf laten maken volgens het recept

Opdracht 2
Content: blijft hetzelfde ''Soep maken''
ICT werkvorm:  zelf kiezen, ''wiki''
Didactische werkvorm:  blijft hetzelfde maar je mag aanvullen, ''Mindmappen, zelfstandig werken''
We moesten met deze kaarten weer een les bedenken. Deze zag er als volgt uit:
Stap 1: Mindmappen: Over het recept, ingrediënten
Stap 2: Zelfstandig werken:  Recept opzoeken
Stap 3: Wiki: Recept delen, variaties
Stap 4: Stemmen: (bijvoorbeeld via mentimer) welk recept maken we?
Stap 5: De soep maken.

Opdracht 3
Content: zelf bedenken, ''Dierendag''
ICT werkvorm:  zelf trekken, ''digibord, wiki''
Didactische werkvorm:  blind trekken, ''onderzoeksgericht''
Hierbij hadden we weer verschillende ideeën, zoals samen een wiki maken, kinderen een presentatie laten maken etc.

Wat vond ik van TPACK the game?
Ik vind dit spel een goede manier om eens na te denken over de mogelijkheden die ICT heeft binnen het onderwijs. Met behulp van de kaartjes word je in een richting gestuurd. Op deze manier blijf je niet al te breed denken maar word je beperkt in je ideeën. Wat soms denk ik wel goed is, want dan heb je zoveel ideeën maar je kunt ze dan nooit allemaal in een les verwerken. Ik vind dit overigens een goed spel om in te zetten op de Pabo bij het ontwerpen van lessen. Zo ga je er ook over nadenken van wat is er allemaal mogelijk met die werkvormen en dat onderwerp.






1 opmerking:

  1. Dag Juf Karin,
    Ik ben erg benieuwd of je vandaag (dierendag :)) aan de slag bent met een wiki. Is een leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen